Základní škola a mateřská škola
Pravčice, okres Kroměříž
Pravčice 148, 768 24 Hulín
datová schránka : v6fkwy4
V naší mateřské škole proběhl vzdělávací program „Chemie v kuchyni“, ve kterém si děti hravou a bezpečnou formou vyzkoušely několik jednoduchých pokusů. Cílem programu bylo přiblížit dětem základní složky potravy – bílkoviny, cukry a tuky, a také stavbu těla a to, jak jednotlivé látky v přírodě fungují. Vše bylo přizpůsobeno věku dětí, takže nechyběla zábava, barvy ani překvapivé reakce.
1. pokus: Kouzelné barvy na mléku
Prvním experimentem bylo pozorování reakcí mléka, potravinářského barviva a jaru. Děti nakapaly na hladinu mléka různá barevná barviva a poté přidaly kapku jaru.
V tu chvíli se začaly dít zázraky – barvy se začaly rychle rozpíjet a vytvářet nádherné tvary. Děti sledovaly, jak se tuk obsažený v mléce „rozbíhá“ před jarovou kapkou a bere s sebou barvu. Výsledek připomínal barevné obrázky nebo malé abstraktní malby.
2. pokus: Výroba másla ze smetany
Druhý pokus patřil tukům. Děti společně objevily, jak se ručně vyrábí máslo. Do uzavíratelné sklenice nalily smetanu a pak ji společně třepaly. Po chvíli se smetana začala oddělovat – vznikl podmáslí a malé žluté hrudky tuku.
Děti si nadšeně prohlížely, jak se ze smetany postupně stává skutečné máslo, které si pak mohly namazat na pečivo. Naučily se tak, že i běžné potraviny skrývají chemické procesy.
3. pokus: Balonek, který se nafoukne sám
V dalším experimentu jsme si povídali o cukrech a o tom, jak reagují s kvasinkami. Do lahve děti vložily droždí, teplou vodu a cukr. Na hrdlo lahve navlékly balonek a společně pozorovaly, co se bude dít.
Po chvíli se balonek začal sám nafukovat! Kvasinky začaly „pracovat“, cukr rozkládaly a uvolňovaly plyn, který balonek postupně naplnil. Děti tak pochopily, že i neviditelné procesy mohou mít velké výsledky.
4. pokus: Jód a škrob – hledání schovaných cukrů
Poslední pokus se týkal škrobu, který je jedním z druhů sacharidů. Děti nejdříve nastrouhaly bramboru do misky a nakapaly na ni jód – ten způsobil, že hmota zhnědla až zmodrala.
Poté jsme do tří Petriho misek připravili vzorky:
Na každý vzorek jsme opět nakapali jód. Děti sledovaly, jak se barva mění hlavně tam, kde je přítomen škrob, takže si snadno uvědomily, které potraviny obsahují sacharidy.
Program „Chemie v kuchyni“ dětem ukázal, že přírodní vědy nejsou nic složitého – naopak mohou být zábavné, barevné a chutné. Děti si vyzkoušely roli malých vědců, učily se pozorovat, porovnávat a přemýšlet o tom, co se s látkami děje.
Nakonec jsme si spolu zopakovali, jakou roli hrají bílkoviny, cukry a tuky v našem těle a kde je můžeme najít v běžných potravinách.
Pokusy měly velký úspěch a děti už se těší na další objevování!
| Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
| 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
| 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
| 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
Jaké zimy v prosinci, taková tepla v červnu.
Po svaté Barboši střez nosu i uší.
Svátek má Jitka
Státní svátky a významné dny na dnešek:
Zítra má svátek Mikuláš