Projektový den: Chemie v kuchyni

Projektový den: Chemie v kuchyni

Děti MŠ se v měsíci říjnu zúčastnily projektového dne s názvem Chemie v kuchyni.

V naší mateřské škole proběhl vzdělávací program „Chemie v kuchyni“, ve kterém si děti hravou a bezpečnou formou vyzkoušely několik jednoduchých pokusů. Cílem programu bylo přiblížit dětem základní složky potravy – bílkoviny, cukry a tuky, a také stavbu těla a to, jak jednotlivé látky v přírodě fungují. Vše bylo přizpůsobeno věku dětí, takže nechyběla zábava, barvy ani překvapivé reakce.

1. pokus: Kouzelné barvy na mléku

Prvním experimentem bylo pozorování reakcí mléka, potravinářského barviva a jaru. Děti nakapaly na hladinu mléka různá barevná barviva a poté přidaly kapku jaru.
V tu chvíli se začaly dít zázraky – barvy se začaly rychle rozpíjet a vytvářet nádherné tvary. Děti sledovaly, jak se tuk obsažený v mléce „rozbíhá“ před jarovou kapkou a bere s sebou barvu. Výsledek připomínal barevné obrázky nebo malé abstraktní malby.

2. pokus: Výroba másla ze smetany

Druhý pokus patřil tukům. Děti společně objevily, jak se ručně vyrábí máslo. Do uzavíratelné sklenice nalily smetanu a pak ji společně třepaly. Po chvíli se smetana začala oddělovat – vznikl podmáslí a malé žluté hrudky tuku.
Děti si nadšeně prohlížely, jak se ze smetany postupně stává skutečné máslo, které si pak mohly namazat na pečivo. Naučily se tak, že i běžné potraviny skrývají chemické procesy.

3. pokus: Balonek, který se nafoukne sám

V dalším experimentu jsme si povídali o cukrech a o tom, jak reagují s kvasinkami. Do lahve děti vložily droždí, teplou vodu a cukr. Na hrdlo lahve navlékly balonek a společně pozorovaly, co se bude dít.
Po chvíli se balonek začal sám nafukovat! Kvasinky začaly „pracovat“, cukr rozkládaly a uvolňovaly plyn, který balonek postupně naplnil. Děti tak pochopily, že i neviditelné procesy mohou mít velké výsledky.

4. pokus: Jód a škrob – hledání schovaných cukrů

Poslední pokus se týkal škrobu, který je jedním z druhů sacharidů. Děti nejdříve nastrouhaly bramboru do misky a nakapaly na ni jód – ten způsobil, že hmota zhnědla až zmodrala.
Poté jsme do tří Petriho misek připravili vzorky:

  • v první byla brambora,
  • ve druhé kousek rohlíku,
  • ve třetí čistý škrob.

Na každý vzorek jsme opět nakapali jód. Děti sledovaly, jak se barva mění hlavně tam, kde je přítomen škrob, takže si snadno uvědomily, které potraviny obsahují sacharidy.

Program „Chemie v kuchyni“ dětem ukázal, že přírodní vědy nejsou nic složitého – naopak mohou být zábavné, barevné a chutné. Děti si vyzkoušely roli malých vědců, učily se pozorovat, porovnávat a přemýšlet o tom, co se s látkami děje.
Nakonec jsme si spolu zopakovali, jakou roli hrají bílkoviny, cukry a tuky v našem těle a kde je můžeme najít v běžných potravinách.

Pokusy měly velký úspěch a děti už se těší na další objevování!

Datum vložení: 24. 11. 2025 13:27
Datum poslední aktualizace: 24. 11. 2025 13:30
Autor: Dana Blahová